Tutustumispäivä työpaikkaan ja ensimmäinen työpäivä

26.4 keskiviikkona tapasimme Gretan hänen työtoimistollaan klo 10.00. Kävimme läpi asumisen sääntöjä ja ohjeita elämiseen ja työpaikalle. Greta kertoi myös, että toimistolle saa tulla istuskelemaan ja käyttämään tietokoneita milloin tahansa haluaa. Minä ja Oona ollaan tarjoilijoita, joten lähdettiin Gretan kanssa heti autolla työpaikallemme Hotel Villa Cappugiin tutustumiskierrokselle. Matias ja Artturi ovat kauppiksesta, joten menivät siksi aikaa kotiin ja sitten myöhemmin omalle työpaikalleen. Matkalla työpaikalle otimme ympäriltä kuvia, jotta tunnistaisimme reitin, jonka jatkossa kuljemme bussilla. Työpaikalla puhuimme työntekijöille, katsoimme vähän ympärillemme ja sovimme työajoista.
Kun tulimme kotiin, lähdettiin Oonan kanssa katsomaan, miten bussilippujen osto onnistuu. Illalla, kun pojat tulivat kotiin vaihdoimme vielä kuulumisia työpaikoista ja mentiin aikaisin nukkumaan, koska seuraavana päivämä herätys oli klo 5 töihin.

27.4 Torstai
Oonan kanssa herättiin aamulla viideltä ja lähdettiin juna-asemalle, josta myös bussimme töihin kulkee. Ensin ostettiin lippu bussiin, joka meni väärään paikkaan, koska kuski ei ymmärtänyt mistä puhuimme. Soitimme työpaikalle että olemme myöhässä ja astuimme oikeaan bussiin. Bussista jäätyämme lähdettiin kävelemään työpaikalle mutta eksyttiin taas, kaikki kadut olivat vieraita eikä meillä ollut minkäänlaista puhelinyhteyttä mapsiin tai soittamiseen vielä. Viimein kun pääsimme työpaikalle, menimme suoraan aamiaissaliin töihin. Työkaverimme puhuvat melko heikkoa englantia, joten perehdytys tapahtui lähinnä katsomalla ja elekielellä. Tutustuimme aamupalabuffetin tarjontaan ja päivän kulkuun. Työpäivät meillä on aina klo 6-13. Työkavereinamme on kaksi parikymppistä tyttöä, kaksi viisilymppistä naista ja yksi nuori mies. Huomasin, että työtavat Italiassa on hyvin erilaisia kuin Suomessa, esim. Tarjotinta kantaessa tarjottimelle laitetaan myös lautaset, pöydät pyyhitään paperilla, aterimet pestään vain kerran, eikä kiillottamista pidetä tärkeänä. Työpäivän jälkeen ulkona satoi niin paljon, että menimme vain kaupan kautta kotiin ja trimme yhdessä poikien kanssa ruokaa.